Stel een vraag
Afschaffen van de open cv en de gevolgen voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)
ArtikelenHerstructurering en overname kopieer en deel Naar kennisbank

Afschaffen van de open cv en de gevolgen voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

  • Publicatiedatum 11 dec 2024
  • Aanpassingsdatum 14 dec 2024
  • Leestijd 5 min

Een commanditaire vennootschap (cv) komt in de praktijk regelmatig voor. In het belastingrecht kennen we twee typen cv’s. De open cv is zelfstandig belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De besloten cv is dat niet. Bij de besloten cv reken je de bezittingen en schulden toe aan de participanten. Of een cv open of besloten is, wordt bepaald door het toestemmingsvereiste. Dit toestemmingsvereiste wordt per 1 januari 2025 afgeschaft en dat betekent het einde van de open cv. In dit artikel behandel ik de gevolgen voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) van het afschaffen van de open cv. Ik ga in dit artikel niet in op het toestemmingsvereiste, want dat is voor de BOR niet relevant. Het toestemmingsvereiste komt wel aan bod in andere artikelen over het afschaffen van de open cv. Die artikelen zien op de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. 

Het afschaffen van de open cv en de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Het gevolg van het afschaffen van de open cv, bevindt zich uitsluitend op het gebied van het belastingrecht. Civielrechtelijk verandert er dus helemaal niets. Doordat de open cv wordt afgeschaft eindigt de zelfstandige belastingplicht voor de vennootschapsbelasting. Dit leidt tot een eindafrekening, maar de wetgever komt met diverse (overgangs)maatregelen om de pijn weg te nemen of te verzachten. In de verschillende artikelen worden deze maatregelen beschreven. Voor de bedrijfsopvolgingsregeling heeft het afschaffen van de open cv geen rechtstreeks gevolg, maar indirect is dat wel het geval. Een commanditaire vennoot/aanmerkelijkbelanghouder heeft vanaf 1 januari 2025 geen aanmerkelijk belang meer in de open cv. Hij krijgt, als de cv een onderneming drijft, een zogeheten medegerechtigdheid.  Zonder nadere regels zou dan bijvoorbeeld een nieuwe bezitseis voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) aanvangen. Middels overgangsrecht wil de wetgever dit voorkomen.

Afschaffen open cv en medegerechtigdheid voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Als gevolg van het afschaffen van de open cv, kan een natuurlijk persoon niet langer een aanmerkelijk belang houden in een open cv. Hij verkrijgt, als gevolg van het afschaffen, een medegerechtigdheid in de cv, mits deze een onderneming drijft. Dat levert een aantal problemen op. Een van deze problemen is dat een medegerechtigdheid alleen kan kwalificeren voor de BOR, als de medegerechtigdheid een rechtstreekse voortzetting van een IB-onderneming of eerder door de vennootschap gedreven onderneming is. Dat is in deze niet het geval. Zonder overgangsregels zou de medegerechtigdheid in dit geval niet kunnen kwalificeren als ondernemingsvermogen voor de BOR. De wetgever acht dat onwenselijk. Het overgangsrecht houdt in dat voor zover een medegerechtigdheid is ontstaan op 1 januari 2025 door het afschaffen van de open cv, deze medegerechtigdheid wordt gelijkgesteld met een kwalificerende medegerechtigdheid.

Afschaffen open cv en bezitseis bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Zoals hiervoor al beschreven leidt het afschaffen van de open cv ertoe dat de commanditaire vennoot/natuurlijk persoon niet langer een aanmerkelijk belang kan hebben in een open cv. Het aanmerkelijk belang verandert in een medegerechtigdheid. Zonder nadere regels, betekent dat dat er een nieuwe bezitstermijn gaat lopen voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). Dit acht de wetgever onwenselijk en dus komt hij met overgangsrecht. Dit overgangsrecht bestaat eruit dat voor de toets of aan de bezitseis is voldaan de bezitsperiode van het oude aandeel in de open cv wordt opgeteld bij de bezitsperiode van de nieuw ontstane medegerechtigdheid. Het overgangsrecht is met name interessant als niet wordt gekozen om een aandelenfusie uit te voeren. Op de aandelenfusiefaciliteit wordt nader ingegaan in de artikelen over de gevolgen voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting.

Afschaffen open cv en voortzettingseis BOR

Een andere situatie die zich kan voordoen heeft te maken met de voortzettingseis van vijf jaar. Het afschaffen van de open cv leidt ertoe dat per 1 januari 2025 sprake is van een medegerechtigdheid. Als iemand in de vijf jaar voor 1 januari 2025 een aanmerkelijk belang in een open cv heeft verkregen, is dan niet voldaan aan het voortzettingsvereiste. Dit acht de wetgever onwenselijk. Daarom komt hij met overgangsrecht. De periode van het aanmerkelijk belang in een open cv en de periode van de ontstane medegerechtigdheid door het afschaffen van de open cv, worden voor de voortzettingseis samengeteld.

Afschaffen open cv en terbeschikkingstelling in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Wat ook voorkomt is dat de commanditaire vennoot/aanmerkelijkbelanghouder, onroerende zaken ter beschikking stelt aan de open cv. Daarvoor valt hij dan in de terbeschikkingstellingsregeling in box 1 van de inkomstenbelasting. Het gevolg van het afschaffen van de open cv, is dat het niet langer mogelijk is om deze onroerende zaken ter beschikking te stellen. De onroerende zaken zijn dan namelijk dienstbaar geworden aan de medegerechtigdheid. Dit kan gevolgen hebben voor de bezitseis en de voortzettingseis. Voor deze situatie komt er soortgelijk overgangsrecht als in de vorige twee alinea’s beschreven.

Afschaffen open cv en belastingheffing

De afschaffing van de open cv heeft ook in de sfeer van de vennootschapsbelasting en de inkomstenbelasting grote gevolgen. Daarnaast werkt dit door naar de overdrachtsbelasting. In de sfeer van de vennootschapsbelasting en de inkomstenbelasting gaat het dan bijvoorbeeld om de eindafrekening die plaatsvindt als de vennootschapsbelastingplicht van de open cv tot een einde komt. Bij de overdrachtsbelasting kan belastingheffing om de hoek komen als bijvoorbeeld een aandelenfusie wordt uitgevoerd. Voor een goed besef van de gevolgen van dit wetsvoorstel is het dan ook belangrijk dat alle invalshoeken voldoende aandacht krijgen. Hebt u vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Civra-lage-resolutie-voor-website-en-social-media-zonder-logo-51-aspect-ratio-200-200

Fiscale vraag?

Hebt u een fiscale vraag of deskundig fiscaal advies nodig? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kennisbank. Lees ook artikelen over: