Stel een vraag
Verhoging tariefkorting MRB voor emissievrije personenauto’s per 2026

Verhoging tariefkorting MRB voor emissievrije personenauto’s per 2026

  • Publicatiedatum 18 okt 2025
  • Aanpassingsdatum 18 okt 2025
  • Leestijd 2 min

De heffing van motorrijtuigenbelasting (MRB) vindt plaats naar het gewicht van de personenauto. Elektrische auto’s zijn meestal zwaarder dan vergelijkbare fossiele auto’s. Dat komt onder meer door de accu. Het gevolg is dat, zonder maatregelen, een emissievrije auto meer aan MRB kost dan een fossiele auto. Dit kan in de weg staan aan het elektrificeren van het wagenpark. Om die reden bevatte het Belastingplan 2025 een tariefkorting van 25% voor de periode 2026 tot en met 2029. In het Belastingplan 2026 is een wijziging opgenomen. Hierdoor stijgt de korting in de jaren 2026 tot en met 2028. In dit artikel behandel ik de tariefkorting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor de periode 2026 tot en met 2029.

Verhoging tariefkorting MRB vanaf 2026 naar 30%

De wetgever stelt voor om de tariefkorting voor de periode 2026 tot en met 2028 te verhogen van 25% naar 30%. Voor het jaar 2029 blijft de tariefkorting vooralsnog 25%. Deze aanpassing leidt ertoe dat grotere fossiele en emissievrije personenauto’s de komende jaren gelijk belast worden. Voor kleinere en middelgrote auto’s wordt het verschil hiermee verkleind. In de periode 2026 tot en met 2028 wordt gemonitord of een meer structurele regeling mogelijk is. Deze maatregel gaat ook gelden voor emissievrije kampeerauto’s. Voor dit type voertuig wordt de tariefkorting berekend over het per 1 januari 2026 geldende halftarief.

Geen tariefkorting voor emissievrije bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2026 vervalt het huidige kwarttarief voor emissievrije bestelauto’s. Ook voor deze voertuigen geldt dat zij vaak zwaarder zijn dan hun fossiele tegenhangers. De wetgever komt voor deze voertuigen echter niet met een aanvullende tariefkorting. Hij acht de huidige ontwikkelingen in de elektrificering van het bestelautogebruik voldoende positief. Dat geldt niet voor de ontwikkelingen op het gebied van de personenauto’s. Daarom wordt er voor deze categorie een aanvullende tariefkorting geregeld en niet voor bestelauto’s. Tot slot worden emissievrije bestelauto’s in de BPM-sfeer dan weer gunstiger behandeld dan emissievrije personenauto’s.

De rol van de fiscaliteit in het wagenpark van de ondernemer

De afgelopen jaren is er door de wetgever flink gesleuteld aan verschillende autoregelingen. De meest bekende is wellicht de bijtelling in de sfeer van de loonheffingen, maar ook de BPM en de MRB spelen een financieel belangrijke rol. Ondernemers doen er daarom goed aan om bij het vormgeven van hun wagenpark ook rekening te houden met de fiscaliteit. Hebt u vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Civra-Hoge-resolutie-voor-afdruk-zonder-logo-in-Adobe-93-scaled-aspect-ratio-200-200

Fiscale vraag?

Hebt u een fiscale vraag of deskundig fiscaal advies nodig? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kennisbank. Lees ook artikelen over: