Veel werkgevers werken met een leasebudget. Werknemers mogen een leaseauto uitzoeken binnen dit budget. Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een werknemer liever een duurdere auto heeft. Daar heeft de werkgever geen problemen mee, maar de meerprijs van deze auto dient de werknemer zelf te betalen. Deze meerprijs wordt ook wel de bovennormbijdrage of de bovenleasenormbijdrage genoemd. Bij het bepalen van de omvang van de eigen bijdrage die de werknemer voor de auto betaalt, roept dit onderwerp nog weleens vragen op. In dit artikel ga ik nader in op de eigen bijdrage en de bovennormbijdrage bij privégebruik van een auto van de zaak.
Bijtelling en eigen bijdrage
Als een werkgever aan een werknemer een auto ter beschikking stelt, is bijtelling verschuldigd als de werknemer meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. De bijtelling wordt bruto berekend en gebaseerd op de waarde van de auto. Een eventuele eigen bijdrage die de werknemer betaalt voor het privégebruik, komt op de bruto bijtelling in mindering. Op die manier wordt voorkomen dat een werknemer belasting betaalt over een voordeel dat hij, omdat hij er zelf ook een vergoeding voor betaalt, eigenlijk niet heeft. De vraag is echter of een extra bijdrage van de werknemer, omdat hij een duurdere leaseauto wil, tot een vermindering van de bijtelling kan leiden.
Bovennormbijdrage en eigen bijdrage
Het bedrag dat de werknemer meer betaalt aan de werkgever, omdat hij een duurdere auto wil rijden dan het leasebudget toelaat, wordt de bovennormbijdrage genoemd. In 2010 sprak de Hoge Raad zich uit over de vraag of die bovennormbijdrage tot de eigen bijdrage behoort. De Hoge Raad oordeelt dat de aan de werkgever betaalde bovennormbijdrage moet worden gesplitst in een gedeelte dat betrekking heeft op het gebruik tijdens ritten voor privédoeleinden (eigen bijdrage) en een gedeelte dat betrekking heeft op het gebruik tijdens ritten voor zakelijke doeleinden (geen eigen bijdrage).
Voorbeeld splitsing bovennormbijdrage bij bijtelling auto van de zaak
De feiten in de zaak die diende bij de Hoge Raad waren als volgt. Voor het privégebruik van de lease is de werknemer een vaste eigen bijdrage verschuldigd van € 1.488 per jaar. Deze werknemer wilde een duurdere leaseauto dan het budget toeliet en daarom betaalde hij een bovennormbijdrage. Die bijdrage bedraagt € 5.203. In totaal rijdt deze werknemer 51.958 kilometer, waarin 15.000 privé. Het als eigen bijdrage aan te merken deel van de bovennormbijdrage bedraagt dan: (15.000/ 51.958) * € 5.203 = € 1.502.
De bovennormbijdrage is uitsluitend verschuldigd wegens privégebruik
In de praktijk is de afgelopen jaren verschillend gehandeld met betrekking tot de bovennormbijdrage en de eigen bijdrage wegens privégebruik. De volgende varianten zien wij regelmatig voorbijkomen:
- Werkgever en werknemer maken de afspraak dat de bovennormbijdrage is bedoeld als vergoeding wegens privégebruik.
- De splitsing van de bovennormbijdrage over de zakelijke en privékilometers wordt toegepast.
- Er is geen bovennormbijdrage verschuldigd, maar wel een hogere eigen bijdrage wegens privégebruik van de auto.
Vaak onjuiste verwerking bovennormbijdrage in de loonadministratie
Veel werkgevers staan onvoldoende stil bij de fiscale gevolgen van een bovennormbijdrage. In de praktijk komt het vaak voor dat de gehele bovennormbijdrage zonder nadere overweging, in mindering wordt gebracht op de bijtelling als eigen bijdrage wegens het privé gebruiken van de auto. Dat is echter alleen mogelijk als van tevoren al is afgesproken dat de bovennormbijdrage een vergoeding voor privégebruik vormt. Als dat niet het geval is, dan moet een splitsing plaatsvinden. Het onjuist toepassen van deze regels, kan tot behoorlijke naheffingsaanslagen en mogelijk boeten leiden.
Advisering auto van de zaak en bovennormbijdrage
Bij een controle van de Belastingdienst op de loonadministratie, krijgt de auto van de zaak altijd bijzondere aandacht. Binnen veel ondernemingen gaat het onder andere met de bovennormbijdrage nog weleens fout. Er wordt dan een te groot deel van de bijdrage aangemerkt als eigen bijdrage wegens privégebruik. Onze fiscalisten kijken vrijwel dagelijks mee met ondernemers die auto van de zaak-regelingen opzetten binnen hun organisatie. Door vooraf mee te denken en de afspraken duidelijk op schrift te stellen, wordt het fiscale risico aanzienlijk ingeperkt. Hebt u vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.
Bronnen:
Lees ook onze artikelen over:
Auto van de zaak en bijtelling
Bestelauto niet beschikbaar voor privé gebruik
Doorlopend afwisselend gebruik van een bestelauto
De verklaring geen privégebruik auto
De verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto