Youngtimerregeling op de schop?

De youngtimerregeling is niet bedoeld om fiscale voordelen te creëren. Dat heeft staatssecretaris Snel van Financiën geantwoord op vragen van het Kamerlid Van Weyenberg (D66) naar aanleiding van het bericht ‘Oude vervuilende zakelijke auto veel goedkoper dan schone Tesla’.

Voor auto’s die ouder zijn dan 15 jaar geldt een afwijkende regeling voor de bijtelling van het privégebruik van de auto, de zogenaamde youngtimerregeling. De grondslag voor de bijtelling is in dat geval niet de cataloguswaarde, maar de waarde in het economisch verkeer. De regeling heeft enerzijds ten doel om het privévoordeel van oudere, vrijwel afgeschreven auto’s beter te laten aansluiten bij de waarde van de auto op dat moment. Anderzijds is het doel om de bijtelling voor de oldtimer vast te stellen op de reële waarde van de auto en niet de lagere oorspronkelijke cataloguswaarde.

In totaal is in de aangiften inkomstenbelasting over 2016 het privégebruik van circa 108.00 auto’s van de zaak jonger dan 15 jaar aangegeven tegenover circa 14.000 auto’s ouder dan 15 jaar. Het gebruik van auto’s ouder dan 15 jaar is in 2016 wel met ongeveer 40% gestegen ten opzichte van 2014. Het aantal leaseauto’s dat onder de youngtimerregeling valt is niet bekend.

Youngtimers zijn minder zuinig dan nieuwere alternatieven. Tevens produceren ze meer fijnstof. Het onderzoek naar een mogelijke aanpassing van de youngtimerregeling wordt naar verwachting voor het zomerreces naar de Tweede Kamer gestuurd.