Tesla-taks en oudere auto’s

Vanaf 2019 is de bijtelling voor elektrische auto’s veranderd. Wat betekent dit voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s? Waar moet u rekening mee houden?

Bijtelling elektrische auto. De fiscale bijtelling voor de elektrische auto van de zaak is per 1 januari 2019 veranderd. De bijtelling van 4% geldt tot een cataloguswaarde van € 50.000. Voor een auto die duurder is, geldt een bijtelling van 22% over het meerdere.

Voorbeeld.De catalogusprijs van een elektrische auto bedraagt € 90.000. De bijtelling in 2018 bedraagt dan 4% x € 90.000 = € 3.600. Vanaf 2019 is dit 4% x € 50.000 + 22% x € 40.000 = € 10.800.

Fors duurder. De bijtelling is dus fors hoger geworden. In dit voorbeeld stijgt de bijtelling met € 7.200. Uitgaande van het hoogste belastingtarief van 51,75% betekent dit € 3.726 minder in uw portemonnee. Let op:  Vanaf 2021 geldt voor alle auto’s, ook elektrische, de 22%-bijtelling.

Vijf jaar vast. De bijtelling voor de auto van de zaak staat in beginsel voor vijf jaar vast. Dit betekent dat als u in 2018 een elektrische auto heeft gekocht of geleased van meer dan € 50.000, u nog vijf jaar van de lage bijtelling over de hele catalogusprijs profiteert. Als u in 2019 een elektrische auto koopt, dan heeft u in beginsel vijf jaar lang met de gesplitste bijtelling van 4 en 22% te maken.

Maar hoe zit dat voor gebruikte elektrische auto’s? Want die zijn ook populair momenteel. De bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak is gebonden aan het kenteken. Tussentijdse verkoop is hierop niet van invloed. Als u dus een gebruikte elektrische auto koopt, dan neemt u de lage bijtelling over. Met name leasemaatschappijen hebben wel gebruikte elektrische auto’s in de aanbieding.