Btw-aangifte en het nieuwe btw-identificatienummer

Alle eenmanszaken hebben een nieuw btw-identificatienummer gekregen, dat vanaf 1 januari 2020 gebruikt moet worden. Nu is het tijd om uw btw-aangifte te doen. Het is 1 januari geweest, welk nummer moet u nu gebruiken?

Belastingdienst

Heeft u contact met de Belastingdienst, dan gebruikt u altijd uw ‘oude’ nummer. De Belastingdienst noemt uw oude nummer nu ‘omzetbelastingnummer’. Voor het doen van btw-aangifte verandert er dus niets. Het maakt niet uit of u de aangifte via de portal van de Belastingdienst doet of via aangiftesoftware (bijvoorbeeld van uw boekhouder of uw boekhoudpakket).

Afnemers – leveranciers

In het contact met afnemers of leveranciers verandert er wel iets. Voor leveringen of diensten die u tot en met 31 december 2019 heeft ingekocht of verkocht, geldt (nog) uw oude nummer. Voor leveringen of diensten die u vanaf 1 januari 2020 heeft ingekocht of verkocht, geldt uw nieuwe btw-identificatienummer. Deze vermeldt u op uw facturen en geeft u bijvoorbeeld door aan uw buitenlandse leveranciers of onderaannemers.

Waarom twee btw-nummers?

Uw oude btw-identificatienummer bevat uw BSN. Dat mag niet meer vanwege de privacywetgeving. Daarom heeft u een nieuw btw-identificatienummer gekregen. De Belastingdienst kan echter niet alle systemen aanpassen. Daarom blijft u met de Belastingdienst met uw oude nummer communiceren.